julfeeling

När jag gick in på ICA i centrum idag slogs jag av en vägg. En vägg som doftade jul. Det luktade lussebullar, pepparkakor, apelsiner - allt som har med julen att göra! Jag längtar som en idoit, men det är bara mindre än en månad kvar tills jag vaknar upp med en julkänsla i magen.
Jag måste dra iväg mig mot något köpcenter eller något och inhandla alla julklappar. Kommer inte blir dyra iår, då jag faktiskt inte har så himla mycket pengar på kontot. Lönen som jag fick var inte så stor som jag hoppades. Och i december kommer en lön på 4.000. Den skulle ju faktiskt sitta fint nu. Menmen, så är det.

Vad har ni för speciella jultraditioner?
Själv har jag denna fina tradition:

Vaknar upp, oftast tidigt - det är ju julafton? Ser ett paket på sängen som jag genast sliter upp. Brukar vara något klädesplagg, som är tänkt att jag ska kunna mysa i på morgonen. Nu i julas var det en stor och mysig morgonrock. Sedan går jag upp och känner den underbara doften av julskinka. Den finns ingen julskina som är så god som den min pappa gör. Går ut i vardagsrummet och ser den stora glittriga granen men julklapparna under. Jag sätter mig försiktigt på knä framför den och letar efter alla mina pakwt. Tittar på dom, skakar lite, och lägger varsamt tillbaka. Den långa väntan tills klockan blir KalleAnka dags är lång. Men när den tillslut kommer bänkar sig hela familjen framför tv:n och njuter av piff&puff och den härligt runda jultomten. Efter KalleAnka är det dags för julmiddag. Korv, köttbullar, julskinka, julmust, julcider och snapsglas står framför mig på bordet. Jag tar alltid julskinka först, ifall någon annan skulle hinna före och äta upp den.
Efter maten är det dags för julklappsöppning. Favvostunden.
Efter julklapparna är det oftast mys i soffan. Massor med julgodis står framställt och alla de fyra ljusen är tända. Senare på kvällen börjar ''Karl Bertil Jonssons jul'' och det tittar vi också gemensamt på. Pappa skrattar alltid lika mycket.

Det är så mycket glada miner på julafton! Jag älskar julafton!
Nu bleb det här inlägget lite för långt kanske, men det gör inget. Julen kan inte vara för lång!

Tack för mig <3

Kommentarer

Skriv dina känslor om detta inlägg:

Namn:
Kommer du skriva igen?

Din e-postadress, som ändå inte kommer synas:

Ska jag besöka din blogg? Skriv in den här:

Lätta nu på ditt hjärta, och var riktigt ärlig:

Trackback
RSS 2.0